Nasazujeme do provozu náš první elektrický truck – MB eActros 600  

Společnost ESA logistika uvádí do pravidelného provozu první plně elektrický tahač. Jde o model Mercedes-Benz eActros 600, který v prvním dubnovém týdnu převzala od zástupců společnosti Daimler Truck & Bus ve svém skladu v Senci u Bratislavy. Jde o vůbec první tahač tohoto typu dodaný na Slovensko a jeden z první pětice, která je zatím v Evropě v provozu.
„Jde o symbolický průlom v oblasti těžké nákladní přepravy, který otevírá cestu k udržitelnější dopravě na dlouhé vzdálenosti. Vozidlo bude sloužit k vnitrostátnímu rozvozu zboží z distribučního centra ESA logistika v Senci, přičemž jeho předpokládaný dojezd 500 kilometrů pohodlně vystačí na celou denní plánovanou trasu, což zajišťuje optimální využití bez nutnosti dodatečného nabíjení během dne. Našli jsme zde způsob nasazení, který tomuto typu vozidla perfektně vyhovuje,“ říká Managing Director ESA logistika Slovakia Erik Maťaš.

E Truck MB eActros
E Truck MB eActros

Tahač se bude dobíjet v seneckém areálu ESA logistika, přičemž bude využívat elektřinu z fotovoltaické elektrárny na střeše skladu. To významně sníží emise vznikající při výrobě elektřiny a také náklady na nabíjení. „Předpokládáme, že vlastní energie z fotovoltaického systému pokryje minimálně polovinu spotřeby tahače,“ dodává Michal Čambal, Fleet & Facility Manager společnosti ESA logistika. Díky tomu při ročním provozu ušetří více než 122 tun emisí oxidu uhličitého, což je o 96 procent méně ve srovnání s obdobným dieselovým modelem.
Vysoký dojezd Mercedesu-Benz eActros 600 zajišťuje sada baterií s kapacitou 600 kWh. Může také využít vysoký nabíjecí výkon až jeden megawatt dovolující velmi rychlé dobíjení, což umožňuje rychlou rotaci mezi trasami. Budoucí využití tahače bude proto záviset i na dostupnosti rychlých nabíjecích stanic. Zatím se počítá pouze s dobíjením v Senci, ale provoz na delších trasách by znamenal nutnost dobíjení na cestě a pak už rychlost dobíjení bude významnou výhodou. Firma počítá s průměrnou odhadovanou spotřebou 103 kW/100 km.
Tahač s netypickou aerodynamickou kabinou je přitom vybaven všemi pokročilými bezpečnostními a asistenčními systémy, které zvyšují komfort i bezpečnost řidiče a umožňují efektivní provoz s minimálním rizikem.
„Vzhledem k ekologickému zaměření naší společnosti i klienta, jehož zboží bude tento tahač převážet, je pro nás využití elektrického vozidla velkým krokem ke splnění společných požadavků v oblasti udržitelnosti,“ uzavírá Erik Maťaš.