Není příliš obvyklé, aby česká entita byla tou nejúspěšnější v evropské části globálního korporátu. A případů, kdy je vrcholový manažer takové entity současně tím, kdo udává směr rozvoje celé evropské divize, je ještě méně. O to zajímavější je pro nás možnost takový případ zblízka sledovat s Markem Cvačkou, výkonným ředitelem společnosti ESA logistika, který je leaderem evropské divize mezinárodní skupiny LOGISTEED Ltd. a současně členem širšího vedení skupiny LOGISTEED (na úvodním fotografii). Tato logistická skupina dnes působí na čtyřech kontinentech – v Americe, Evropě, Asii a v Austrálii.

Ale popořádku. ESA logistika vznikla v roce 1992 a jako soukromá logistická společnost se dynamicky rozvíjela, přičemž v roce 2007 v ní získala majoritní podíl japonská společnost HITACHI Transport Systems. Tím se ESA logistika stala součástí globální korporace pod japonským vedením a měla příležitost aktivně se zapojovat do velkých projektů s celoevropskou a globální působností. Když v roce 2023 přední světová investiční společnost KKR koupila společnost HITACHI Transport Systems a přejmenovala ji na LOGISTEED Ltd., patřila už ESA logistika mezi její nejvýznamnější společnosti mimo Japonsko, přičemž na evropském kontinentu byla firmou největší a obchodně nejúspěšnější. Marek Cvačka, který do společnosti ESA logistika nastoupil v roce 2016 ze skupiny DANONE (kdy přešel ze strany klienta k logistickému providerovi), se tak jako výkonný ředitel ESA logistika stal logickým leaderem evropské části a jedním z klíčových manažerů celé divize Overseas společnosti LOGISTEED Ltd.

„Podobně jako ESA logistika patří ke špičce české, slovenské a polské logistiky, chce i LOGISTEED v nejbližší době v Evropě patřit mezi TOP 20,“ říká Marek Cvačka a pokračuje: „Mnohaleté zkušenosti našich lidí, osvědčené know-how, široké portfolio služeb i zákazníků a historická stopa ve velké části střední a východní Evropy dělají z ESA logistiky tahouna evropské části LOGISTEED.“ Není to ovšem tak, že by se ESA logistika vezla na vlně korporátních zákazníků získaných od svých ostatních evropských partnerů ve skupině. „LOGISTEED obsluhuje v Evropě převážně japonské zákazníky a my se naopak snažíme rozšiřovat portfolio našich zákazníků do zemí, kde jim naši partneři mohou nabídnout požadované služby,“ vysvětluje Marek Cvačka. ESA logistika je v celé evropské skupině LOGISTEED firmou s nejkomplexnější nabídkou služeb začínající skladováním přes logistiku chlazeného zboží, služby pro e-shopy až po leteckou a námořní spedici. Své know-how tak předává i sesterským zahraničním firmám, aby mohly tyto služby na svých trzích nabízet svým zákazníkům a stávajícím zákazníkům ESA logistiky. V těchto případech je snahou maximálně zákazníkům zjednodušit komunikaci. Proto pokud využívají služby LOGISTEED ve více zemích, jsou v kontaktu pouze s jedinou logistickou společností v roli komunikačního hubu.

Noční pohled na sklad DC2 v Jažlovicích se světelným logem.

„Zatímco původně se LOGISTEED rozrůstala cestou nejrůznějších akvizic, dnes převažuje spíše organický růst a cílené akvizice společností poskytujících potřebné specializované služby. Ten vychází ze sdílení know-how v rámci celé skupiny. V oblastech, na které se specializují jen některé firmy ve skupině, se snažíme vzájemně inspirovat a tyto znalosti sdílet, aby naše korporátní nabídka byla co nejširší a současně kompatibilní,“ upřesňuje Marek Cvačka. Kompatibilita v tomto pojetí znamená, že firmy využívají stejné postupy a sdílí mezi sebou i stejné informace. Cíl skupiny LOGISTEED v této oblasti lze definovat jako snahu zachovat regionálně odlišné nastavení služeb u lokálních zákazníků, u těch společných se naopak služby standardizují. Jinými slovy – společné standardy dceřiným firmám skupiny nebrání ve speciálním regionálnímu přístupu k místním zákazníkům, pokud to daný trh vyžaduje. K tomu Marek Cvačka říká: „V praxi to vypadá tak, že uznáváme specifika jednotlivých místních trhů. Například služby v kategorii Air&Ocean nabízíme všichni, každý z nás má ale trochu jinou metodiku podle toho, co vyžadují naši zákazníci. Pro mnohé je překvapením, nakolik jiná očekávání mají od poskytovatele služeb tohoto typu zákazníci v Itálii, Holandsku, nebo třeba v Polsku. Tato specifika nelze ignorovat, my v LOGISTEED se jejich respektováním naopak snažíme získat výhodu nad konkurencí. Nehledáme proto globálního partnera pro zajištění těchto služeb, naopak hledáme to nejlepší pro daný region. To nám ale na druhé straně nebrání využívat například společný hlavní námořní přístav nebo centrální evropský Air Hub.“

„Díky našim firemním synergiím můžeme nabídnout finančně i kvalitativně konkurenceschopné služby kdekoliv na světě. Pro každého zvládneme najít řešení.“

LOGISTEED vedle toho neustále vyhledává nejrůznější speciální tržní segmenty (market niche), při jejichž obsluze by skupina dokázala využít svou evropskou a globální infrastrukturu i dlouholeté zkušenosti. I v tom představuje ESA logistika jistou inspiraci pro ostatní, protože zkoumat a případně vstupovat na další trhy s novými a inovativními službami je takříkajíc součástí její DNA. „Typickým příkladem jsou například služby zpětné logistiky pro e-shopy. To byla pro nás nová oblast a po dvou letech od akvizice specializované firmy to pro nás představuje jeden z významných byznysů,“ doplňuje Marek Cvačka. Vždy se tak ovšem děje po pečlivé analýze a pokud dochází k akvizicím společností z nových segmentů, vždy jde o firmy s určitou historií.

Protože v mnoha oblastech má ESA logistika mezi evropskými firmami skupiny LOGISTEED nejširší zkušenosti, spoluurčuje dnes směřování celé skupiny. „Umíme totiž nabídnout vzor standardizace kvality většiny služeb, přičemž dodávat všude vysokou kvalitu je jedním ze základních pilířů celého LOGISTEED. Proto se zabýváme i sjednocením filozofie firem skupiny, což je pro vzájemnou spolupráci velmi důležité. Hledáme mezi našimi nejlepšími firmami klíčové sdělení v oblasti kvality, které je univerzálně použitelné u všech našich členů. Tato filozofie přitom musí přinést to nejlepší z celé skupiny a odrážet prozákaznickou orientaci, která je u LOGISTEED na prvním místě,“ uvádí Marek Cvačka a dodává: „Díky našim firemním synergiím tak můžeme nabídnout finančně i kvalitativně konkurenceschopné logistické služby prakticky kdekoli na světě. Pro každého zkrátka najdeme vhodné řešení.“

Článek byl přejat s laskavým svolením z magazínu LogisticNews.  Autor článku: Miroslav Rumler

ESA logistika logo
Obecné informace o ochraně osobních údajů

Tento web používá soubory cookies(malé textové soubory, které mohou weby použít k zefektivnění práce uživatelů.

Cookies používáme k přizpůsobení obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze našeho provozu. Sdílíme také informace o vašem používání našich stránek s našimi partnery v oblasti sociálních médií, inzerce a analytiky, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili z vašeho využívání jejich služeb.

V souladu se zákonnými požadavky můžeme na vašem zařízení ukládat soubory cookies, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz tohoto webu. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše svolení. Svůj souhlas s cookies můžete kdykoli změnit nebo odvolat na našich webových stránkách.

V našich zásadách ochrany osobních údajů se dozvíte více o tom, kdo jsme, jak nás můžete kontaktovat, jak zpracováváme osobní údaje a jaká práva máte v tomto ohledu. Zásady zpracování osobních údajů.